niedziela, 28 listopada 2010

Nieśmiertelne "Rumuny" na D29-358

Każda linia kolejowa w Polsce charakteryzuje się tym, że są na niej eksploatowane pewne typy lokomotyw. Nie inaczej jest na odcinku Czerwieńsk - Guben w ciągu linii D29-358. Na tej towarowej linii kolejowej do połowy lat 90-tych królowały "Gagariny". Po wycofaniu tej serii lokomotyw z "szopy" w Czerwieńsku, pracę ciężkich maszyn ST44 przejęły rumuńskie lokomotywy serii ST43 o podobnych parametrach technicznych. Od tego czasu do dnia dzisiejszego "Rumuny" niepodzielnie panują, obsługując tutaj ciężkie pociągi towarowe pod szyldem "PKP Cargo". Wożące głownie węgiel do Niemiec pociągi, prowadzone przez charakterystycznie "klekoczące" diesle, tak bardzo wtopiły się w krajobraz odcinka Czerwieńsk - Guben, że nie sposób sobie wyobrazić tą linię bez tych lokomotyw.

Poniżej znajduje się wykaz lokomotyw ST43 z Wielkopolskiego Zakładu Spółki*, które można spotkać na odcinku Czerwieńsk - Guben (stan na dzień 01.11.2010).

ST43: 05**, 100, 170**, 208**, 223**, 257**, 258, 259, 275, 278, 365, 371**, 382, 399, 406

Do obsługi wszystkich pociągów "PKP Cargo" jadących w ciągu doby na tym odcinku linii, wystarcza zazwyczaj od 3 do 5 maszyn. Dzięki temu, że park tych lokomotyw w Czerwieńsku jest dość pokaźny, istnieje prawdopodobieństwo, że ST43 jeszcze tu trochę pojeżdżą. Przypomnijmy, że seria ST43 oficjalnie przewidziana jest do likwidacji na przełomie najbliższych 2 lat. 

* zdarza się, że niektóre z tych maszyn są zamieniane z innymi lokomotywami tej serii, które na co dzień również jeżdżą w Wielkopolskim Zakładzie Spółki, ale na innych liniach;
** lokomotywa z żółtym czołem;

Ciemnice - Laski Odrzańskie | 20.02.2010 | 09:50 | ST43-371 ze składem próżnych "talbotów", pędzi z Guben do Czerwieńska. Jest to w mojej opinii najładniejsza czerwieńska "żółtoryjna" ST43.