Stacja Lubsko

Stacja Lubsko leży w ciągu linii D29-275 Wrocław Muchobór - Gubin. Budynek stacyjny powstał w 1846 roku i jest najstarszym tego typu obiektem w województwie lubuskim. Czterokierunkowy niegdyś, ogromny węzeł kolejowy, zaczął tracić swoje znaczenie w drugiej połowie lat 80-tych XX wieku. W 1984 roku zostały zawieszone przewozy pasażerskie na linii do Krosna Odrzańskiego. Mniej więcej 10 lat później, został również wstrzymany całkowicie ruch towarowy na tym odcinku. W 1986 roku przestały kursować pociągi pasażerskie do Gubinka, a ruch towarowy wstrzymano na przełomie XX i XXI wieku. W roku 1990 zamknięto całkowicie linię kolejową do Tuplic. Warto wspomnieć, że odjazdy pociągów w tamtym kierunku, odbywały się kiedyś z tzw. "małego dworca". Ostatecznie pociągi pasażerskie Lubsko pożegnało 16 maja 1995 roku. Ostatni pociąg osobowy do Żagania, prowadziła lokomotywa SP42, a cały skład stanowił 1 wagon pasażerski. Od tego czasu w Lubsku tylko 1 raz pojawił się pociąg pasażerski, zorganizowany prze zachodnich miłośników kolei. Składał się z 4-sekcyjnego zespołu piętrusów Bhp i prowadzony był przez lokomotywę SU46-048.
Zdewastowana do granic możliwości stacja wita dzisiaj jedynie pociągi towarowe. Od czasu do czasu PKP Cargo wysyła skład z Żagania do pobliskiego składu opału, mieszczącego się przy dawnym "małym dworcu kolei tuplickiej". Oprócz pociągów PKP Cargo, od 2010 roku do Lubska jeździ również "Lotos Kolej" (wcześniej pojawiały się składy STK), który przyprowadza skład 5-6 cystern do pobliskiej bazy paliw "Horex". Z racji ubytków torowiska, czynne są jedynie 2 pozostałe na stacji tory, z istniejącej niegdyś prawdziwej plątaniny szyn. Umożliwiają one oblot przyprowadzonego składu towarowego. Stacja nie posiada żadnego zaplecza technicznego. Obydwie lokomotywownie zostały spalone i wyburzone. Podobny los spotkał zabytkowe wiaty peronowe i windy towarowe. Pozostał tylko zamieszkały budynek stacyjny zespolony z grożącą zawaleniu, jedyną ocalałą wiatą peronową, równie peronowe, zniszczona wieża ciśnień oraz kilka dawnych kamienic kolejowych.

Informacje dodatkowe:

Lokomotywy, które można spotkać w Lubsku: 
1) "PKP Cargo": SM42, ST43, SU46;
2) "Lotos Kolej": M62, M62M, SM42;

Dni i godziny kursowania pociągów towarowych*:
1) "PKP Cargo": nieokreślone, w razie potrzeb;
2) "Lotos Kolej": Żagań (ok. 07:45) - Bieniów (ok. 08:05) - Lubsko (ok. 08:45) - w 
    3 / 6;

* godziny kursowania podałem na podstawie własnych obserwacji

Zapraszam do galerii zdjęć "Krajobraz po kolei", w której znajduje się więcej zdjęć z dworca w Lubsku.

Widok ogólny na stację Lubsko (stan - 2009 rok).

Widok ogólny na budynek stacyjny (stan - 2009 rok).

Stacja Lubsko. Po prawej stronie widoczna jest spalona dawna winda towarowa (stan - 2009 rok).

Dawny budynek stacyjny "kolei tuplickiej", tzw. "mały dworzec". Widoczny tor prowadzi obecnie do składu opału, obsługiwanego przez PKP Cargo (stan - 2009 rok).

Lokomotywa M62-1077 z STK, wyjeżdża ze składem cystern ze stacji (stan - 2009 rok),

ST43-400 z jednym z ostatnich "sztywnych" pociągów towarowych do lubskiego składu opału. "Rumun" manewruje na tle dawnych kamienic kolejowych. Od końca września 2010 roku, pociąg ten jeździ nieregularnie jako tzw. "katalog" (stan - 2010 rok).