Stacja Żagań

Stacja Żagań, a w zasadzie węzeł kolejowy Żagań, należy do największych  na całej Ziemi Lubuskiej. Mimo, że ma już swoje najlepsze lata za sobą, monumentalność stacji w dalszym ciągu robi ogromne wrażenie. Stacja leży w ciągu linii kolejowych D29-14 Łódź Kaliska - Forst oraz D29-275 Wrocław Muchobór - Guben. Dodatkowo dochodzą linie D29-389 Jankowa Żagańska - Żagań (linia towarowa) i D29-371 Wolsztyn - Żagań (linia nieczynna).
Teren stacyjny tego 6-o kierunkowego węzła kolejowego, zajmuje iście ogromny obszar. Istnieje podział na 3 części stacji. Pierwsza to część pasażerska, wyposażona w 5 peronów i kilkanaście torów pomiędzy nimi (większa niż stacja Wrocław Główny). Kolejne dwie, to części towarowe, pierwsza po stronie południowej przy wyjeździe na Żary, druga po stronie północnej przy wyjeździe na Bieniów.
Sam budynek stacyjny powstał w 1913 roku. Jest on w dalszym ciągu używany zgodnie z przeznaczeniem, czynna jest kasa biletowa. Część stacji jest zamieszkała. Na peronach pasażerskich znajdują się charakterystyczne żółte windy towarowe, umieszczone na końcach peronów. Te natomiast wyposażone są w wiaty oraz przejścia podziemne. Pomiędzy peronami znajdują się dodatkowo tory przelotowe dla pociągów towarowych. Pomiędzy towarowymi częściami stacji, istnieje największa w całym województwie lubuskim, 24-stanowiskowa była lokomotywownia Żagań wraz z całym zapleczem technicznym, która spełniała swoją pierwotną rolę do końca 2009 roku. Jeszcze do końca kwietnia na terenie "szopy" czynny był punkt tankowania lokomotyw. W południowej części dworca towarowego znajduje się dawna górka rozrządowa, niestety nieczynna od połowy lat 90-tych. Na całym terenie stacji używane są semafory i tarcze świetlne.
Dzień dzisiejszy węzła żagańskiego to przede wszystkim wzmożony ruch towarowy i coraz bardziej zanikający ruch pasażerski. Obsługę lokalnych połączeń zapewniają "Przewozy Regionalne" autobusami szynowymi. Jedyne dalekobieżne połączenie to pociąg EuroCity "Wawel", umożliwiający przejazd z Krakowa do wybranych miast w Niemczech. Niestety i ten pociąg już od nowego rozkładu jazdy 2010/2011, zostaje przetrasowany i będzie omijał Żagań, jeżdżąc przez Węgliniec. Pozostaną jedynie połączenia lokalne do Żar, Legnicy, Zielonej Góry, Jeleniej Góry i Forst.
Pociągi towarowe kursują niemal we wszystkich wychodzących z Żagania kierunkach. Wyjątkiem jest linia D29-371 do Wolsztyna, która została zamknięta w połowie lat 90-tych. Pojazdami trakcyjnymi "PKP Cargo" obsługującymi ruch towarowy, są węglinieckie (do niedawna jeszcze żagańskie) lokomotywy spalinowe ST43 i SU46 z Dolnośląskiego Zakładu Spółki. Rotacja tych maszyn jest dość spora, z racji posiadania przez oddział lokomotywowni w Węglińcu dużych ich ilości. Dzięki temu istnieją spore szanse na to, że każdego dnia można w Żaganiu zobaczyć "Rumuna" i "Sukę" o innym numerze taborowym. Manewry obsługiwane są przez lokomotywy SM42 i czasami również przez ST43. Dodatkowo od czasu do czasu przez stację przejeżdżają składy prywatnych przewoźników.

Informacje dodatkowe:

Pojazdy trakcyjne, które można spotkać w Żaganiu:
1) "PKP Cargo": SM42, ST43, SU46;
2) "Przewozy Regionalne": SA105, SA108, SA133, SM42, SU42;
3) Przewoźnicy prywatni: wszelkiego typu lokomotywy spalinowe należące do różnych spółek;

Dni i godziny kursowania niektórych pociągów towarowych*:
1) "PKP Cargo":
   a) Żagań (ok. 07:30) - Bieniów (ok. 07:50/08:25) - Nowogród Bobrzański 
       (ok. 09:00) - w 2 i 4;
   b) Żagań (ok. 10:35) - Żary (ok. 11:00) - w 1 - 6;
   c) Żary (ok.15:05) - Żagań (ok. 15:30) - w 1 - 6;
2) "Lotos Kolej": 
   a) Żagań (ok. 07:45) - Bieniów (ok. 08:05) - Lubsko (ok. 08:45) - w 3 / 6; 

* godziny kursowania podałem na podstawie własnych obserwacji

Zapraszam do galerii zdjęć poświęconych węzłowi kolejowemu Żagań - Żary - Lubsko:
1) "Koleje na Ziemi Lubuskiej - PKP w obsłudze węzła Żary - Żagań - Lubsko - ZG" ;
2) "Koleje na Ziemi Lubuskiej - "Prywaciarze" w obsłudze węzła Żary - Żagań - Lubsko - ZG" ;
3) "Wafle, czyli pociągi EuroCity "Wawel" na haku diesla" ;

Widok ogólny na perony stacji Żagań i na charakterystyczne żółte windy peronowe. Przy peronie manewrują lokomotywy ST43-80 i ST43-227 (stan - 2010 rok).

Jedna z wind towarowych umieszczonych w zachodniej części peronów stacji. Obok manewruje lokomotywa ST43-227 (stan - 2010 rok).

Widok na nastawnię znajdującą się przy peronach stacyjnych. Obok manewruje lokomotywa ST43-137 (stan - 2010 rok).

Widok na nastawnię, dawną lokomotywownię oraz północną, towarową część stacji i tory odstawcze. Po stacji manewruje lokomotywa ST43-177 (stan - 2010 rok).

Widok na dawną lokomotywownię oraz południową, towarową część stacji. Po prawej stronie widoczny pociąg EuroCity "Wawel" do Krakowa Głównego, prowadzony przez SU46-037, który wjeżdża w perony (stan - 2010 rok).

Wieża ciśnień - charakterystyczna budowla znajdująca się w pobliżu peronów na stacji Żagań. Obok SU46-037 wjeżdża z pociągiem EuroCity "Wawel" do Krakowa Głównego (stan - 2010 rok).

Towarowa, południowa część stacji. Po lewej stronie dawny budynek znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie górki rozrządowej. Na pierwszym planie ST43-334, który ruszy ze składem do Żar po widocznym obok szykującym się już do odjazdu, pociągu towarowym, prowadzonym przez SU46-053, jadącym również do Żar (stan - 2010 rok).

Pociąg EuroCity "Wawel" relacji Kraków Glówny - Luneburg z SU46-032 na czele, wyjeżdża z Żagania w kierunku Żar, mijając towarową, południową część stacji. W tle po prawej stronie widoczna nastawnia przy peronach pasażerskich (stan - 2010 rok).

ST43-398 z pociągiem towarowym do Węglińca, mija nastawnię znajdująca się przy wyjeździe ze stacji w kierunku Jankowej Żagańskiej (stan - 2009 rok).

Jeszcze czynny punkt tankowania na terenie byłej żagańskiej lokomotywowni. Dzisiaj zaglądające tu lokomotywy tylko odpoczywają pod podjęciem kolejnej służby. Na zdjęciu ST43-137, która wcześniej przyprowadziła pociąg zdawczy z Nowogrodu Bobrzańskiego (stan - 2010 rok).