niedziela, 23 stycznia 2011

Braniewo i okolice

W dniach 17 i 18 stycznia br., postanowiłem wybrać się na nieodgadnione dotąd przeze mnie tereny, które jednocześnie zawsze bardzo mnie interesowały. Wybór padł na linię Elbląg - Młynary - Braniewo - Mamonowo, czyli najbardziej wysuniętą na północ część Ostbahnu, znajdującą się w Polsce. Jako, że głównym tematem wyprawy miał być pociąg towarowy relacji Zajączkowo Tczewskie - Braniewo - Zajączkowo Tczewskie, prowadzony "Gagarinem", nie zniechęcały nawet niekorzystne warunki atmosferyczne.

Najciekawszy odcinek tej części dawnego Ostbahnu zaczyna się w miejscowości Bogaczewo, gdzie tor linii D29-204 rozpoczyna swoją podróż bez "pomocy" sieci trakcyjnej. Po drodze do Braniewa napotkamy na urokliwą stacyjkę Młynary oraz znacznie większą stację Chruściel, na której dominuje ruch towarowy. Warto wspomnieć o tym, że od samego Bogaczewa, wzdłuż linii normalnotorowej, idzie tor szeroki (nieczynny do stacji Wielkie Wieżno). Od Wielkiego Wieżna aż do samej granicy z Rosją linia szerokotorowa (D29-217) jest czynna i panuje na niej wzmożony ruch towarowy. Sama stacja Braniewo jest duża i posiada sporą liczbę torów zarówno normalnych jak i szerokich. Znajduje się na niej również punkt odprawy pociągów towarowych do/z Rosji.

Obsługę trakcyjną pociągów towarowych na torze normalnym zapewniają lokomotywy ST44, SM48 i SM42. Pociągi pasażerskie to domena szynobusów SA106 i SA133, kursujących w relacja Braniewo - Elbląg (D29-204) oraz Braniewo - Olsztyn (D29-221). Ponadto odchodzi jeszcze linia do Elbląga przez Frombork (D29-254), która użytkowana jest tylko w ruchu towarowym z sezonowym ruchem pasażerskim.
Ruch na torze szerokim na odcinkach do Chruściela, Wielkiego Wieżna, Mamonowa oraz na wszystkich bocznicach o prześwicie 1524 mm, zapewniają szerokotorowe lokomotywy SM48 należące do PKP Cargo S.A. Od strony Rosji obsługę trakcyjną stanowią lokomotywy 2M62 oraz 2M62U należące do RZD.

W dniu 17-go stycznia na odcinku Elbląg - Braniewo - Mamonowo i można było spotkać następujące maszyny: ST44-1216 jako "luzak" do Braniewa i dalej do Mamonowa; ST44-1208 z pociągiem towarowym relacji Zajączkowo Tczewskie - Braniewo; szerokotorową SM48-118 manewrującą na stacji w Braniewie; szerokotorową SM48-044 wykonującą najpierw manewry w Braniewie i prowadzącą następnie pociąg zdawczy do Chruściela (tam również manewry i późniejszy powrót do Braniewa). Ponadto na stacji w Braniewie stały maszyny: normalnotorowa SM48-086 (ex-Zamość), SM48-021, SM42-768. Szynobus SA133-018 przyjechał jako pociąg osobowy relacji Elbląg - Braniewo - Elbląg.
W dniu 18-go stycznia ruch na powyższej linii zapewniały: ST44-1108, która prowadziła poranny pociąg towarowy z Braniewa do Zajączkowa Tczewskiego; ST44-927, która prowadziła pociąg z Zajączkowa Tczewskiego do Braniewa i z powrotem; 2M62U-0142, która prowadziła po południu skład pociągu towarowego do Mamonowa; szerokotorowe SM48-021 i SM48-044, wykonujące manewry na stacji. Szynobus SA106-009 przyjechał jako pociąg osobowy Olsztyn - Braniewo - Olsztyn.

Zapraszam do obejrzenia galerii ze zdjęciami z pobytu w Braniewie i okolicach.

Braniewo | 17.01.2011 | 14:25 | SM48-086 oraz SM42-768 oczekują na zatrudnienie na stacji.

Młynary | 18.01.2011 | 10:05 | ST44-1108 z pociągiem towarowym z Braniewa do Zajączkowa Tczewskiego, mija na biegu stację Młynary.

Braniewo | 18.01.2011 | 12:31 | ST44-927 z pociągiem towarowym z Zajączkowa Tczewskiego, mija semafory wjazdowe stacji docelowej.

Braniewo | 18.01.2011 | 14:11 | 2M62U-0142 szykuje się do odjazdu z pociągiem towarowym do Mamonowa.